A szabad szoftverek egyik legneuralgikusabb pontja a bejelentett hibák kezelése. A hibák javítása és a kiadásokba eljuttatása – vagy csak egyszerűen a felmerült problémákra való reakció – folyamatosan problémát jelent, amellett, hogy új funkciókkal kell bővíteni a szoftvert – miközben sok fejlesztő a szabadidejét szánja a szoftverek fejlesztésére.
Valahol a LibreOffice 4.1.5 és a 4.2.0 verziók megjelenése között a bejelentett LibreOffice hibák száma átlépte a 25 ezret. A helyzet szerencsére nem olyan tragikus, Björn Michaelsen blogjában vizsgálta meg a hibabejelentések sorsát, és a következő diagramon foglalta össze a tapasztalatait:
Egyfelől a hibák
- 7%-a bizonytalan, nem lehet megerősíteni, további információ kellene;
- 22%-a meg van erősítve, de nincs javítva, még dolgozni kellene rajta;
- 6,5%-a meg van erősítve, de valójában új funkciókat, vagy funkciók továbbfejlesztését kérik.
Másfelől:
- 33%-a valamilyen formában javítva van;
- 30%-a érvénytelen vagy másolat (duplum).
A megerősített, de nem javított hibák negyede valójában nem hiba, hanem új funkciókat, vagy funkciók továbbfejlesztését kérik. Michaelsen biztatónak nevezi, hogy a beküldött hibák száma átlagosan napi 20-25, miközben a hibák 40%-a javításra került az elmúlt 12 hónapban, vagy közvetlenül, vagy egy másik hiba javításával: „Miközben felgyorsítjuk a hibák priorizálását és javítását, a bejövő új hibák száma konstans.”
Aki kedvet kapna a LibreOffice minőségének javításához, jó hibabejelentésekkel, a duplikátumok azonosításával, új hibák megerősítésével, a hibák megjelenésének lokalizálásával, a napi fejlesztői változatok, vagy előzetes kiadások letöltésével és használatával, vagy egyéb módon járulhat hozzá ehhez.
A teljes bejegyzés itt olvasható.
Lehet, hogy érdekesebb lenne a statisztika, ha a hibákat súlyosság szerint kategorizálná a bejegyzés.
Bizonyára van ilyen kategorizálás a közösségben, lehetne tudni erről többet itt?
(Demagógia helyett csak megjegyzem, hogy a kis hibát legtöbbször javitani is könnyebb, azaz gyorsabb. Szóval nem biztos, hogy azonnal rá kell ugrani mindenkinek a legsúlyosabb hibákra, hónapokig kínlodni velük, és közben hagyni a többit — értelmes erőforrás-gazdálkodásra van szükség.)
Kedves Mihály,
ez egy cikkmagyarítás volt.
A hibákat a céges, fizetett programozók aszerint javítják, hogy mit kér(t) a megrendelő, a TDF fejlesztők elsősorban a kiadást hátráltatókat, majd jön a többi.
“Súlyos” hiba pl. ami összeomlással jár, erre külön ember nincs. Ha megnézi a legújabb kiadásokat akár a 4.2 akár a 4.1 sorozatokból jól látszik, hogy sok-sok hiba kerül javításra…, de mindig van “visszatérő” hiba (régi funkció elromlik) ezeket is javítják.
A LibreOffice-nak nincs saját hibabejelentője, a Freedesktop Bugzillát használja. Itt elég liberális a szemlélet, bárki állítani tudja a hiba súlyosságát és prioritását, így aztán ezeknek a mezőknek nincs értelme, mivel sok ember nem képes önfegyelemre, és a saját hibájának súlyosságát és prioritását eltúlozza, azt remélve, hogy így hamarabb ki lesz javítva. A fejlesztők ezért ignorálják ezeket a mezőket. Van ehelyett egy kontrolláltabb módja a priorizálásnak, a Most Annoying Bugs meta bug minden még élő verzióhoz.