Karácsony előtt igazi ajándékot hozott a posta Ausztráliából. Egy piros kottafüzetet, amelynek igényes szedése részben az OpenOffice.org Writerrel és a Linux Libertine G betűkészlettel készült. A mű szerkesztője és egyben szedője, Kim Bastin ugyan jelezte már e-mailben, hogy számíthatok az ajándékra, mégis nagy meglepetés volt kézbe venni a felbontás alapján ofszetnyomással (tehát 1200-2400 dpi-s felbontással) készült füzetet, és rácsodálkozni a Linux Libertine betűtípus szépségére, amit a nyomda tud visszaadni igazán.
A kolofon megnevezi mind az OpenOffice.org Writert, mind a Linux Libertine számítógépes betűkészletet és a Writerben működő Graphite betűtechnológiát (l. mellékelt kép). Kim Bastin az ausztrál zongoraművész, zenetanár Keith Humble kéziratban meglévő korai műveit dolgozta fel a füzetben, a szerkesztői megjegyzések és a függelék szedéséhez pedig az OpenOffice.org Writert és a Linux Libertine G betűkészletet választotta ki. Hogy miért? A választ a szöveg egyik részletén mutatom be. A másolaton színessel vannak kiemelve azok a tipográfiai megoldások, amelyek az OpenOffice.org Writerbe beépített Graphite betűtechnológiának és a Linux Libertine G-nek köszönhetően automatikusan rendelkezésre álltak. Narancssárga szín jelöli a ligatúrákat, vagyis azokat a nyomdai jeleket, amelyek használata élő hagyomány a nyomdászatban az olvashatóság (megfelelő alávágás) és esztétikai okok miatt (a ligatúrák használata alapértelmezett a Linux Libertine G-ben). Zöld szín jelöli az ugráló számokat, amelyek alá és felnyúló száraikkal jobban illeszkednek a kisbetűs szövegbe (onum betűtulajdonság bekapcsolásával érhető el a Linux Libertine G-ben). Kék szín jelöli a kiskapitális betűket, amelyek a számítógépes szövegszerkesztők súlyos tipográfiai hibákat eredményező kiskapitális betűformázásával ellentétben nem a nagybetűk kicsinyítésével állnak elő, hanem valódi tervezett betűk: vonalvastagságban az alap betűkészlethez, magasságban pedig annak kisbetűihez illeszkednek (smcp betűtulajdonság). Rózsaszín jelöli a lábjegyzetszámozást, amely nem a szövegszerkesztők alapértelmezett, olvashatatlanul vékony hamis átméretezett számait használja.
A kiadvány teljes megnevezése:
Keith Humble
Earliest Piano Works
Copied and edited by Kim Bastin
Astra Publications No. 14
ISBN 978-0-9806990-2-9
Az igazán felemelő, amikor olyat alkotsz, ami mások segítségére van és használják. Ez egy igazi elismerés.
A gesztus is kedves volt, hát még a minőség, és nagyszerű alkalmat adott arra, hogy az eredményeket még szélesebb körben lehessen népszerűsíteni. Nehéz elképzelni az 1000 betűkészletes CD-s korszakban, hogy mit jelent egy igazán igényes betűkészlet. A nyomdák gyakran egy ilyen típussal dolgoztak, amiben persze minden méret rendelkezésre állt, ez lehet a következő fejlesztési irány. Nagyon örültem annak is, amikor elküldted a nálatok készült kiadványt, remélem, hogy nyomtatásban hasonlóan jól fog kinézni, mint a kottafüzet! Az ajándék nem mellesleg ösztönöz és kötelez, a betűkészlet legújabb kiadásában javítottam is a kottafüzetben feltűnt hibát, a perjellel elválasztott ugráló számok alávágását. A HUP-os visszajelzésekből kitűnik, hogy többen használják már a betűket.
Külön köszönöm, hogy húsvétkor nem hagytad annyiban a Graphite elválasztási hibát, amiből ez a fejlesztés kinőtt. Ez az elismerés neked is szól! 🙂
Nem semmi, hogy egy betűkészletet köszönnek meg! Gratulálok!
Köszönöm! Ahogy az előző válaszomban szerepel, a bőség látszólagos zavarában nehezebben becsüli meg az ember, mit jelent egy ilyen betűkészlet. Tegnap kezembe fogtam egy 50-es években kiadott magyar könyvet, és érdekes volt látni, hogy a megfelelő betűk hiánya miatt hogyan oldották meg a kurzív gy-k szedését, hol egy levésett szárú y-t használva, ritkán a megfelelő ligatúrával, de legtöbbször alávágás nélkül.